تری یدوتیرونین - رادیو ایمونواسی
جهاد دانشگاهی استان خوزستان-آزمایشگاه
علوم آزمايشگاهي-جهاد دانشگاهي استان خوزستان-پزشكي-هماتولوژي-پاتولوژي-اهواز

 
تداخل مثبت در اندازه گيري سطح سرمي تام هورمون تري يدوتيرونين به روش راديوايمونواسی

مقدمه:
در سال هاي گذشته موارد متعددي از بروز تداخل در اندازه گيري هورمون هاي تيروئيدي با استفاده از روش هاي ايمونوارسي گزارش شده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسي بروز تداخل در اندازه گيري سطح تام هورمون T3 به وسيله يكي از كيت هاي تشخيصي متداول اندازه گيري آن (كيت ايزوتوپ از مجارستان) است.

مواد و روش ها:
در اين مطالعه 3471 بيمار ارجاع شده توسط متخصصان غدد از نظر سطوح سرمي تام هورمون هاي T3 و T4 و TSH مورد بررسي قرار گرفتند. اندازه گيري T3 به روش ايمونواسي رقابتي فاز جامد و با استفاده از آنتي ژن نشاندار شده با I125 و كيت T3-RIA ايزوتوپ (كمپاني ايزوتوپ، بوداپست، مجارستان) انجام شد. در صورتي كه سطح T3 با توجه به ديگر هورمون هاي تيروئيدي و به تشخيص پزشك معالج با تابلوي باليني بيمار سازگار نبود و يا مقدار به دست آمده براي T3 به نحو فاحشي از مقادير طبيعي انحراف داشت (بالاتر از 780 نانوگرم در دسي ليتر) احتمال وقوع تداخل مطرح مي شد. در مورد اين بيماران، اندازه گيري مجدد T3 تام با يك كيت T3-RIA ديگر (كيت ايمونوتك، مارسي، فرانسه) انجام مي شد.

يافته ها:
 از 3471 بيمار شركت كننده، در 40 بيمار (36 زن و 4 مرد) با ميانگين و (انحراف معيار) سني 38.8 (و 15.0) سال، سطح تام T3 با تابلوي باليني بيمار سازگار نبود و / يا مقدار به دست آمده براي آن، بالاتر از 780 نانوگرم در دسي ليتر بود. ميانگين (و انحراف معيار) T4 تام در اين گرون 9.0 (و 2.0) ميكروگرم در دسي ليتر و براي TSH 1.79 (و 1.47) ميكرو واحد در ميلي ليتر بود. در تمامي اين 40 بيمار، سطح T3 تام اندازه گيري شده با كيت دوم (با ميانگين و انحراف معيار 132.1 و 31.0 نانوگرم در دسي ليتر) در محدوده طبيعي بود و با وضعيت باليني بيمار سازگاري داشت. نتايج به دست آمده به وضوح نشان دهنده وقوع تداخل مثبت در بعضي از اندازه گيري هاي انجام شده با كيت T3-RIA ايزوتوپ است.

نتيجه گيري:
با توجه به بروز بالاي بيماري هاي تيروئيدي در جامعه ما و تاثير عميق نتايج بررسي عملكرد تيروئيد بر تصميم باليني پزشكان، نتيجه اين مطالعه يك بار ديگر اهميت توجه به امكان تداخل در اندازه گيري هورمون هاي تيروئيدي توسط كيت هاي متداول را مورد تاكيد قرار مي دهد.



نظرات شما عزیزان:

iraj
ساعت20:12---9 خرداد 1391
سلام دمت گرم استفده کردم برا گزارش کار هرمونم مگه خوزستانم رشته علوم ازمایشگاهی گذاشته؟

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:,
ارسال توسط نجات سبحانی

آرشیو مطالب
پيوند ها
امکانات
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 71
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 71
بازدید ماه : 387
بازدید کل : 8768
تعداد مطالب : 66
تعداد نظرات : 21
تعداد آنلاین : 1